Vem är vi

Föreningen grundades i januari 1928 från att ha varit en syförening, som omvandlades till en hembygdsförening, med stor aktivitet av de många familjerna som bodde runt Sundvik och Bredvik vikarna i Västanfjärd på Kimitoön.Föreningshuset Hagalund uppfördes 1936 på en donerad tomt i Bredviken. Fastigheten förvaltas och underhålles av föreningen.

Föreningen har varit verksam allt sedan start och bedriver fortfarande motsvarande aktiviteter nu med en större blandning av sommarboende.Föreningen har satsat på föryngring av styrelsen och har lyckats bra och därmed har föreningen ett stort behov av samverkan och möjligheter till att kunna bättre nå nya medlemmar samt att kunna bredda på utbudet aktiviteter.

Föreningen har som ändamål att arbeta för samhörighet, hembygdskunskap och hembygdsvård samt förbättringar ägnade att öka trivseln i hembygden,för såväl gammal som ung fast bosatt och sommarboende. Dessa ändamål försöker föreningen förverkliga genom arrangerande av möten och samkväm ägnande att väcka kunskap om, intresse för och kärlek till hembygden. Särskilt talkoandan försöker föreningen bevara.